J. van Medevoort
Piano Informatie
Onderhoud & Tips

Google logoTranslate <-> Iphone menuMenu

Pianobedrijf van Medevoort  
 
Pianostemmen... Pianobedrijf van Medevoort

Info en Bouwjaar van Oude Piano Merken...
 

 

Gebruikte piano kopen, wees voorzichtig...

Pianobedrijf van Medevoort

U bent van plan een oude piano te kopen. Waar u op moet letten is niet zo simpel uit te leggen,
maar we zullen ons best doen u een aantal tips te geven waar u naar moet kijken, en waar u wat aan heeft.

De kast

De kast is in principe niet van belang voor de kwaliteit van het instrument, hoewel een meubel in de kamer,
is dit van persoonlijk belang. U moet wel, om alles goed te kunnen bekijken, alle panelen verwijderen,
het mechaniek los maken, naar voren kantelen en uit de piano.

Het stemblok


Het stemblok moet gaaf en mooi vlak in de kast ingebouwd zijn en er mogen geen scheuren zichtbaar zijn, let ook op
dat er niet tussen de stempennen scheurtjes zitten, van pen naar pen.

De stempennen

stemblok
Foto: scheurtjes tussen de stempennen


De pennen moeten iets schuin omhoog in het blok zitten, dus niet precies horizontaal en zeker niet naar beneden
hangend, en er mag geen ruimte zitten tussen de bovenkant van de pen en het blok, met andere woorden
de pen moet goed omsloten zijn door het blok, het pen gat mag dus niet te groot zijn.

Stemvork
De stempennen moeten dus vast zitten en de snaren op toonhoogte A440. (orkesttoonhoogte)

Het mechaniek

Het mechaniek van de piano is te splitsen in twee technieken,
de ouderwetse boven-demper en de hedendaagse uitvoering van de onder-demper.

De Demper (boven)

bovendemper
Foto: bovendemper mechaniek

De demper heeft aan de bovenkant een plank, waaronder de dempers boven de hamerkoppen van de besnaring
worden geheveld door metalen stangetjes die bevestigd zijn aan de voorzijde van het mechaniek en in
verbinding staan met de onderhamers wanneer u toetsen indrukt en de dempers in rust stand terug
vallen en mede daardoor de snaren afdempen door een contra gewichtje van lood.
Een bovendemper mechaniek heeft door dit systeem een tragere demping.

De Demper (onder) 

onderdemper
Foto: onderdemper mechaniek

Deze heeft de dempers onder de hamerkoppen en de snaren worden gedempt door
demperveren die een constante druk uitoefenen op de dempers.
De demper heeft daardoor een snellere en maar ook een veel betere demping.

De hamerkoppen 

De hamerkoppen slijten door het pianospelen alleen aan de voorkant doordat de hamerkop
altijd hetzelfde plekje raakt op de snaren en daardoor ontstaat een af druk, een moet.

mechaniek
mechaniek

Aan de afdruk in de hamerkop kunt u zien wat de slijtage is en u kunt ook zien of de afdruk mooi strak is
of helemaal plat, wat wordt veroorzaakt doordat de hamer niet altijd de snaren op de zelfde plek raakt, maar slingert.
Hamerkoppen kunnen, naar gelang de slijtage, een paar keer gereviseerd worden zodat ze weer een rond en
een klein oppervlak hebben en daardoor weer een heldere en sprankelende toon kunnen geven.

De dempers

De dempers drukken het dempervilt tegen de snaren en krijgen daardoor ook een afdruk van de snaren in het vilt,
dat is geen slijtage mits het vilt zacht en veerkrachtig is, maar dat is juist goed omdat het vilt daardoor de
snaren beter kan dempen. (zie mechaniek)

De onder- en bovenhamers en dempers

De onder- en bovenhamers, en dempers hebben draaipunten, kernen, die er voor zorgen 
dat deze onderdelen heen en weer bewogen kunnen worden.

mechaniek
mechaniek

Dit draaipunt moet niet te vast en niet te los in het onderdeel zitten, maar wel zodanig dat het soepel kan bewegen.
Zit het draaipunt te vast, doordat de kern geoxideerd is, dan zal het erg traag lopen of zelfs vast blijven zitten.
Te los is vaak een kwestie van slijtage of de kern is uit de kapsel gelopen of mits aanwezig het plaatje die
de kern op zijn plaats houd zit los of simpel weg het gehele mechaniek is los gestookt en alles zit los.

De vilt lagen in en onder de toetsen en mechaniek 

De vilt lagen in en onder de toetsen en mechaniek zullen in de loop van de jaren wat platter en minder
veerkrachtig worden doordat de onderdelen er op rusten en / of drukken, en mede daardoor zal er meer
speling of ruimte ontstaan tussen de onderdelen onderling.

Wanneer deze instellingen niet meer kloppen kunnen de hamers geen complete slag meer maken,
dobberen, dempers gaan te vroeg af, en gaat onregelmatig en zwaarder spelen en
de diepgang en de zijwaartse speling van de toetsen is te groot en
zal daardoor tikkende en rammelende geluiden maken, enz.

De staalsnaren

staalsnaar
Foto: verroeste staalsnaren

De staalsnaren moeten schoon en glad zijn en mogen niet aangetast zijn door roest.
Wanneer dit wel het geval is zullen de snaren veel extra zwevingen veroorzaken wat de geluid kwaliteit natuurlijk beïnvloed.
Wanneer u water kringen boven op de piano ziet is het simpel het water spoor te volgen via het scharnier
en meestentijds ziet u op de desbetreffende plek roest aanslag op de pennen en besnaring.
Dat is de plek waar een staalsnaar zou kunnen breken in de toekomst.

De bassnaren

bassnaar
Foto: bassnaar

De bassnaren zijn staal snaren met een koper wikkeling die naargelang deze lager van toon worden 
steeds dikker worden en de sub bas snaren hebben zelfs een dubbele koper winding.
Wanneer de winding los is geraakt van de kern zal de snaar doods klinken en rammelen.
Onderin kan roest plaatsvinden, door het gebruik van grote potten met water.

Het gietijzeren frame

frame
Foto: gietijzeren frame

Het frame moet vanzelf sprekend goed zijn, en mag absoluut geen scheurtjes vertonen,
omdat de trekkracht spanning van de totale besnaring is ontzettend groot.
Waar u extra goed op moet letten zijn de plekken waar het frame smaller wordt en in de hoeken,
dat zijn altijd de kwetsbaarste plaatsen van het frame.

Het klankbord

klankbord
Foto: gescheurd klankbord

Het klankbord is opgebouwd uit verschillende delen, aan elkaar verlijmd en aan de
achterzijde met houten latten verstevigd, ribben genaamd.

Het klankbord functioneert dus in totaal als een compact deel en de trillingen van de snaren
voortgebracht door het piano spelen worden over het gehele klankbord verdeeld en weergegeven.
Wanneer een klankbord is gescheurd dan zal de trilling worden onderbroken en niet volledig  worden weergegeven.

Een gescheurd klankbord kan door ernstige uitdroging los van de ribben komen, en op een erg vervelende
manier resoneren en rammelen. Laat u niets wijs maken doordat men zegt dat het klankbord maar een klein naadje vertoond,
het is massief hout dus het is gescheurd.

De schroeven naast de scheur verminderen het rammelen, maar dit is natuurlijk geen klankbord revisie en ook al is het klankbord een schutting, er komt altijd geluid uit ook al is deze vanzelfsprekend slecht.

De pedalen 

De pedalen kunnen soms ergerlijk piepen en kraken doordat ze te los zitten, de veer of de pedaal pen loopt aan,
en wanneer de pedaal te los zit kan deze tegen de zijkant aan lopen en een schurend geluid geven.

De pedalen krijgen meestal de schuld van bijgeluiden, maar wat vaak voorkomt is dat de vloer kraakt wanneer
u de pedaal indrukt, de hevel kraakt of de pedaalstok geleider veroorzaakt schurende geluiden of de mechaniek stang piept of, 
en dat is vaak het geval, de demperveren maken steunende en piepende geluiden.
(zie mechaniek)

Transport van een piano

erkende verhuizers
Wernken de Haan, specialist in piano-, orgel- en vleugeltransport.

Transport van een piano kunt u het beste aan de vakman overlaten omdat het transport niet zo simpel is als men denkt.

De piano is topzwaar en wordt vaak niet goed bevestigd, te zwaar om te tillen wanneer men dit niet
gewend is en daardoor gebeuren er veel ongelukken met piano en soms ook met die mensen die
de piano voordelig zelf willen transporteren. Met schade kan het erg duur worden.

Het kan prettig zijn te weten waar men aan toe is.

Zijn er toch nog vragen?

Pianobedrijf van Medevoort.

 

Mail deze link!
Vul het e-mailadres in van iemand die u attent wil maken op deze webpagina:



 

Pianobedrijf van Medevoort

Copyright © 1997 - 2017
Pianobedrijf van Medevoort. Alle rechten voorbehouden.